Visuell profil - hvorfor bør du ha det?

OI-Basic-Stationery-Branding-Mockup-Vol12.jpg

Visste du at vi husker 80% av det de ser, men bare 20% av det de leser? Visuelle virkemidler kan være avgjørende for om mottakeren legger merke til nettopp din bedrift.

En visuell identitet samler alt som omhandler din bedrift, hva du står for og hva du ønsker å formidle til kundene dine. I dagens travle samfunn mottar vi visuelle inntrykk hele tiden. Desto viktigere er det at din bedrift har et helhetlig og gjennomarbeidet visuelt uttrykk, uansett hvilken plattform du møter kundene på. Slik kan du tydeligere vise hvem du er og hva du står for på en god måte. På samme måte som med logo handler det om å vise at ditt firma er troverdig, legitimt og til å stole på.

Helt konkret inneholder en visuell identitet informasjon om bruk av farger, fonter, bildestil, maler for visittkort, brevark, brosjyrer, roll-ups, plakater, faktura, innhold i sosiale medier, presentasjoner, nettsider, e-post signatur, skiltdekor, kontorrekvisita, arbeidsklær, profilering på kjøretøy og mye mer, listen er nærmest uendelig! Alt ettersom hva som passer for din bedrift så klart. Den samler elementer som er med på å kommunisere merkevaren din.

Visuell-identitet-oidesign-small.jpg
En visuell identitet samler alt som omhandler din bedrift, hva du står for og hva du ønsker å formidle til kundene dine.

En visuell identitet letter ikke bare markedsføringen av ditt firma, ved at du vet nøyaktig hvilket uttrykk du skal kommunisere. Det gir deg også et konkurransefortrinn i møte med både potensielle og eksisterende kunder ved at du blir oppfattet som en solid aktør i markedet. 

En visuell identitet blir ofte samlet i en designmanual til slutt. Dette skal være et dokument med retningslinjer for bruk av logo den visuelle profilen, for å sikre helhetlig bruk og en samlet identitet. Dette er en viktig del av å bygge en solid merkevare. Designmanualen skal være lettfattelig, oversiktlig og enkel å bruke.

Det er en stor fordel om designmanualen gjøres digitalt, både for kunden selv, og for at andre utenfor bedriften skal ha lett tilgang til retningslinjene, de ulike elementene og malene. 

Se hvordan vi hjalp Valen-Utvik med en helhetlig visuell profil, klikk her.