SEO eller søkemotoroptimalisering - hva er det?

SEO-søkemotoroptimalisering-hva-er-det

Noen ganger kan det føles som en jungel der ute! SEO eller søkemotoroptimalisering er viktig for å bli synlig på nett. Hver gang du søker på noe i Google (eller en annen søkemotor) så viser de deg sider som de mener er mest relevante for nettopp ditt søk. Og dette er jo veldig bra! Men hva er det som gjør en side relevant? Og hvordan skal du og din bedrift havne så høyt oppe på listen som mulig, når folk søker etter noe du kan tilby? 

SEO står for Search Engine Optimization. Med dette menes å gjøre en nettside så optimal som mulig for å komme høyt opp i søkemotorenes rangering.

Google har egne teknikker og strategier for å indeksere nettsteder og deres innhold med tanke på rangeringen. Disse rutinene er godt bevarte hemmeligheter, og for å holde oss alle «på tå hev», så endres de fra tid til annen. 

• 75% av oss klikker ikke videre til side 2 i søkeresultatet. (1) Med andre ord, det viktig å havne på «førstesiden» – og helst så langt opp som mulig – hver gang noen søker etter akkurat dine produkter eller tjenester. 
• 93% av alle nettbaserte opplevelser starter hos en søkemotor, så det er viktig å være godt rustet for dette formålet! 

Her kommer noen konkrete tips og råd: 
 
GODT OG OPPDATERT INNHOLD
Innholdet du har på nettsidene dine er det viktigste, at dette er relevant for hva du driver med. Tenk deg selv hvis du søker etter informasjon på nett, så ønsker du å få opp alternativer som er relevante for ditt søk, og ikke noe som ikke er relevant.
Det er også en fordel om du har en side som oppdateres jevnlig, for eksempel med blogginnlegg, bilder fra hverdagen eller eksempler på oppdrag du har gjort. 
Har du for eksempel en nettside med lite informasjon eller som oppdateres sjelden, vil du havne lengre ned på listen over relevante resultater. 
 

BRUK GODE SØKEORD
Tenk igjennom hvilke søkeord det vil være naturlig for din kundegruppe å bruke når de skal søke etter det som du tilbyr. Bruk disse på en naturlig måte når du skriver på nettsiden din - dette gjør du som regel allerede uten å tenke deg om, dersom du følger første punkt på listen med godt innhold.  

Vi kan skille mellom korte søkeord og «long-tale-søkeord» som består av flere ord eller en setning. For eksempel mitt innelgg om «Hvordan poste på Instagram fra Mac/PC». Da kan selve tittelen være en setning som folk kanskje kan søke etter. 

Du kan også begrense søket ditt geografisk, til fylket eller stedet der du bor, da dette kan være noe som ofte blir søkt etter. I mitt tilfelle «Designer Vestfold». 

FINN EN GOD TITTEL
En god og relevant tittel er viktig når du skal optimalisere for søkemotorene. Det trenger ikke være så vanskelig, velg noe konkret som forteller hva saken eller innlegget handler om. Gjerne inkluder søkeord også i tittelen! 
 

LENKER OG NETTADRESSE
Pass på at innlegg for eksempel på bloggsiden din har nettadresse som optimaliserer for søk. Mitt innlegg om posting på Instagram som jeg nevnte tidligere hadde opprinnelig adressen: 
www.oi-design.no/bloggen/2017/12/11/poste-fra-mac/pc-til-instagram = ikke optimalt med andre ord. Derfor har jeg endret den til www.oi-design.no/poste-fra-mac-pc-til-instagram. Litt langt, men veldig relevant for søkemotorene. 
 

IKKE GLEM BILDENE
Husk å gi bildene dine en relevant tittel, beskrivelse og alt-text. Gjerne ved å bruke søkeord her også. For eksempel gi bildet ditt navn samme navn som lenken: poste-fra-mac-pc-til-instagram.jpg
 

LENKER VIDERE OG SOSIALE MEDIER
Link gjerne til andre relevante nettsteder i teksten din, for eksempel steder der leseren kan klikke for å finne mer info. Gjerne også noen interne linker, til andre steder på nettsiden din, som jeg har gjort tidligere med Instagram-innlegget mitt. Hvis andre nettsider linker til deg i tillegg, er det et stort pluss! Kanskje du er medlem i en gruppe på Facebook som kunne hatt glede av informasjonen du deler? Eller din egen Facebook-side? Jo flere lenker du har, jo mer tror Google på at din side er relevant.

Derfor er det en stor fordel å integrere sosiale medier på nettsiden din. Dette gjør det enkelt for besøkende å dele og like nettsiden din, noe som også bidrar til økt synlighet!

Googles har laget en egen SEO starterguide med utfyllende informasjon.
Googles egne guidelines inneholder også mange tips. I tillegg finnes det  mye gratis materiell tilgjengelig på nett dersom du har tid til å sette deg inn i det. Se for eksempel denne «Beginners guide to SEO».

Kilder
Hubspot