SEO eller søkemotoroptimalisering - hva er det?

SEO-søkemotoroptimalisering-hva-er-det

Noen ganger kan det føles som en jungel der ute! (Evt. en solsikkeåker som på bildet..) SEO eller søkemotoroptimalisering er viktig for å bli synlig på nett. Hver gang du søker på noe i Google (Eller Yahoo, Bing eller Kvasir) så viser de deg sider som de mener er mest relevante for nettopp ditt søk. Og dette er jo veldig bra! Men hva er det som gjør en side relevant? Og hvordan skal du og din bedrift havne så høyt oppe på listen som mulig, når folk søker etter noe du kan tilby? 

SEO står for Search Engine Optimization. Med dette menes å gjøre en nettside så optimal som mulig for å komme høyt opp i søkemotorenes rangering.

Google har egne teknikker og strategier for å indeksere nettsteder og deres innhold med tanke på rangeringen. Disse rutinene er godt bevarte hemmeligheter, og for å holde oss alle «på tå hev», så endres de fra tid til annen. 

• 75% av oss klikker ikke videre til side 2 i søkeresultatet. (1) Med andre ord, det viktig å havne på «førstesiden» – og helst så langt opp som mulig – hver gang noen søker etter akkurat dine produkter eller tjenester. 
• 93% av alle nettbaserte opplevelser starter hos en søkemotor, så det er viktig å være godt rustet for dette formålet! 

Her kommer noen konkrete tips og råd: 
 
GODT OG OPPDATERT INNHOLD
Innholdet du har på nettsidene dine er det viktigste, at dette er relevant for hva du driver med. Tenk deg selv hvis du søker etter informasjon på nett, så ønsker du å få opp alternativer som er relevante for ditt søk, og ikke noe som ikke er relevant.
Det er også en fordel om du har en side som oppdateres jevnlig, for eksempel med blogginnlegg, bilder fra hverdagen eller eksempler på oppdrag du har gjort. 
Har du for eksempel en nettside med lite informasjon eller som oppdateres sjelden, vil du havne lengre ned på listen over relevante resultater. 
 

BRUK GODE SØKEORD
Tenk igjennom hvilke søkeord det vil være naturlig for din kundegruppe å bruke når de skal søke etter det som du tilbyr. Bruk disse på en naturlig måte når du skriver på nettsiden din - dette gjør du som regel allerede uten å tenke deg om, dersom du følger første punkt på listen med godt innhold.  

Vi kan skille mellom korte søkeord og «long-tale-søkeord» som består av flere ord eller en setning. For eksempel mitt innelgg om «Hvordan poste på Instagram fra Mac/PC». Da kan selve tittelen være en setning som folk kanskje kan søke etter. 

Du kan også begrense søket ditt geografisk, til fylket eller stedet der du bor, da dette kan være noe som ofte blir søkt etter. I mitt tilfelle «Designer Vestfold». 

FINN EN GOD TITTEL
En god og relevant tittel er viktig når du skal optimalisere for søkemotorene. Det trenger ikke være så vanskelig, velg noe konkret som forteller hva saken eller innlegget handler om. Gjerne inkluder søkeord også i tittelen! 
 

LENKER OG NETTADRESSE
Pass på at innlegg for eksempel på bloggsiden din har nettadresse som optimaliserer for søk. Mitt innlegg om posting på Instagram som jeg nevnte tidligere hadde opprinnelig adressen: 
www.oi-design.no/bloggen/2017/12/11/poste-fra-mac/pc-til-instagram = ikke optimalt med andre ord. Derfor har jeg endret den til www.oi-design.no/poste-fra-mac-pc-til-instagram. Litt langt, men veldig relevant for søkemotorene. 
 

IKKE GLEM BILDENE
Husk å gi bildene dine en relevant tittel, beskrivelse og alt-text. Gjerne ved å bruke søkeord her også. For eksempel gi bildet ditt navn samme navn som lenken: poste-fra-mac-pc-til-instagram.jpg
 

LENKER VIDERE OG SOSIALE MEDIER
Link gjerne til andre relevante nettsteder i teksten din, for eksempel steder der leseren kan klikke for å finne mer info. Gjerne også noen interne linker, til andre steder på nettsiden din, som jeg har gjort tidligere med Instagram-innlegget mitt. Hvis andre nettsider linker til deg i tillegg, er det et stort pluss! Kanskje du er medlem i en gruppe på Facebook som kunne hatt glede av informasjonen du deler? Eller din egen Facebook-side? Jo flere lenker du har, jo mer tror Google på at din side er relevant.

Derfor er det en stor fordel å integrere sosiale medier på nettsiden din. Dette gjør det enkelt for besøkende å dele og like nettsiden din, noe som også bidrar til økt synlighet!

Googles har laget en egen SEO starterguide med utfyllende informasjon.
Googles egne guidelines inneholder også mange tips. I tillegg finnes det  mye gratis materiell tilgjengelig på nett dersom du har tid til å sette deg inn i det. Se for eksempel denne «Beginners guide to SEO».

Kilder
Hubspot 

Hvorfor er logo så viktig?

Logo-thumb.jpg

En logo er ofte det aller første kunden møter når det gjelder ditt firma, produkt eller tjeneste. Og vi vet jo hvor viktig førsteintrykket kan være! 

Skal du starte et nytt firma er det ofte logoen som er utgangspunktet for den visuelle profilen din. Logoen skal representere deg og ditt firma, og være noe kunden husker. Den skal være lett gjenkjennelig og unik for ditt produkt eller tjeneste. En logo må ikke nødvendigvis være en bokstavlig fremstilling av hva du tilbyr. Driver du foreksempel café MÅ du ikke ha med en kaffekopp i logoen. Fokuser heller på å skape gode assosiasjoner og følelser du ønsker at kunden skal få. 

En profesjonell logo signaliserer at ditt firma er troverdig, legitimt og til å stole på. En   god logo er fleksibel og skal kunne fungere på alle flater - fra brevpapir, visittkort, reklameartikler til nettside og e-post. Har du en gjennomarbeidet og god logo, har du et kraftfullt og effektivt virkemiddel innen markedsføring som du kan bruke til din fordel! 

 
Sirkel-artikkel-180.png
 

Noen ledetråder å ha i bakhodet når du skal designe eller velge logo: 

1. En logo trenger lang levetid
2. Den må være original
3. En logo bør se profesjonell ut
4. Logoen må kunne fungere i ulike størrelser, og både i farger og sort/hvitt
5. En logo er utgangspunktet for hele bedriftens visuelle profil

Kort oppsummert: En logo er et kjennemerke for din bedrift, og skal hjelpe kunden å huske nettopp ditt firma. Den kan bestå av både tekst og symbol, og skal gjøre at du skiller deg ut på en positiv måte overfor konkurrentene. 

En logo er kun starten på det som er din bedrifts visuelle profil og merkevare. Og trenger du ny logo eller profil for ditt firma hjelper jeg deg selvfølgelig mer gjerne!

5 tips før du velger designer

Velge-designer.jpg

Det kan virke skummelt å bestemme seg for å la noen andre ta seg av designjobben, men vi designere er som regel veldig greie! ;) Noen av mine kunder er godt kjent med designbransjen, og vant til å jobbe med designere, mens andre har lite kunnskap og er derfor usikre på hvordan de skal gå frem.

Vær bevisst på hva du leter etter, før du kaster deg rundt og begynner å søke etter designer.

Det kan være vanskelig å vite hvor du skal begynne når du føler at det er på tide å ta skrittet mot å bringe firmaet, produktet eller nettsiden ditt til neste nivå. Det er ingen hemmelighet at det er mange flinke grafiske designere, så hvordan skal du finne den rette designeren for akkurat ditt prosjektet?

Tips 1 - Tenk over hva du trenger

Det første først: Vær bevisst på hva du leter etter, før du kaster deg rundt og begynner å søke etter designer. Hva er målet ditt?

En enkel setning om hva du ønsker å oppnå kan være nok. Trenger du en som er ekspert på firmaprofilering? En spesialist på sosiale medier, kun webdesign, pakningsdesign eller kanskje en kombinasjon av flere? De fleste designere kan jobbe innenfor flere fagområder, så dersom helhet er viktig for ditt produkt, eller du ønsker en bred designjobb, pass på at du tenker over dette, og hør med den aktuelle designeren.

Vær tydelig med dine mål og forventninger, og kommuniser dette til designeren. Hva er målgruppen din og budskapet du ønsker å formidle? Kommunikasjon er viktig, det er en stor fordel både for designproseesen og sluttresultatet å ha dialog med designeren om dette.

Tips 2  - Se på porteføljen

Etter at du har satt et klart mål kan du begynne å se etter en designer som treffer ditt behov.

Start gjerne med hvordan den samlede porteføljen ser ut og er presentert. Er det et sammenhengende tema og uttrykk i de ulike arbeidene? Hvor unik er hver jobb? De beste designporteføljene balanserer mellom de to: Mens en klar helhet er tydelig i porteføljen, er hver del av arbeidet gjort for ulike kunder, så det bør også vise et variert utvalg. Hvis arbeidet er for likt, kan det være en indikasjon på at designerens ferdigheter er litt smale.

Prøv å finn en designer som du syns har gode prosjekter å vise til, som passer din stil, eller som er allsidig og har flere ulike strenger å spille på. Gjennom tidligere oppdrag kan du også få en følelse av hvilke typer prosjekt de liker å jobbe med, og stilene de vanligvis jobber med.

Tips 3 - Budsjett og tidsfrister

Ofte har designere flere oppdragsgivere, så det kan være lurt å være ute i god tid, spesielt dersom du har tidsfrister du må overholde. Dermed sikrer du at personen du vil jobbe med kan sette av tid til nettopp ditt prosjekt. Budsjett er viktig. Det må føles bra for deg som kunde å sette av midler til design, og at du kan stole på at sluttresultatet blir bra innenfor de midlene du har.

De fleste designere gir pristilbud basert på erfaring, tidsbruk, verdi, prosess og kvalitet.

Priser i designverden kan variere, som det også gjør i andre bransjer. De fleste designere gir pristilbud basert på erfaring, tidsbruk, verdi, prosess og kvalitet. Finn en designer som stemmer overens med det du har satt av til å bruke, både når det gjelder prosessen og sluttresultatet du ønsker å sitte igjen med.

Tips 4 - Kontakt og kjemi

Har du funnet en eller flere kandidater du synes er aktuelle, så ta gjerne en telefonsamtale eller be om et uforpliktende møte eller videosamtale for å få et inntrykk av personen du kommer til å jobbe med. Fokuser på å finne en kandidat som er lett å jobbe med, én du føler vil finne kreative løsninger på designproblemer, og som viser at de er forpliktet til at akkurat ditt prosjekt skal gjøre det bra. Kjenn på magefølelsen din - er dette en person du tror du kan stole på og jobbe konstruktivt sammen med? Et prosjekt med firmaprofilering kan for eksempel skje over 6 uker, så det er en stor fordel å ha noen du har god dialog med.

Ikke vær redd for å stille spørsmål i forkant, både om prosess, pris eller sluttprodukt. Spør gjerne hva som blir forventet av deg. Dette kan være ulikt fra designer til designer.  

Tips 5 - Stol på prosessen

Gode designere har en stødig prosess for deg som kunde. En solid fremgangsmåte å vise til for å lede deg gjennom prosjektet ditt. Det er en stor fordel om du kan slappe av, tørre å slippe opp detaljstyringen, og la designeren gjøre det han eller hun er best på. Selvfølgelig er det åpent for å komme med konstruktive tilbakemeldinger, men la designeren få tid til å jobbe med prosjektet, og presentere det på sin måte. Kanskje du vil se ditt eget prosjekt med nye øyne?

 

Hvordan poste på Instagram fra Mac/PC

Oidesignno-mac-insta.jpg

Jeg jobber daglig med kunder og sosiale medier, deriblant Instagram. Tidligere har jeg kun postet til Instagram fra mobilen, men her om dagen fant jeg ut at jeg også kan gjøre det fra Mac (eller PC). Noen ganger legger jeg ut bilder jeg ikke har tatt med telefonen, eller mock-ups som jeg har laget i Photoshop. Det supert å slippe å laste disse over på telefonen før jeg kan legge ut! For å kunne legge ut bilder, må du få opp mobilversjonen av siden, ellers får du ikke opp valgmuligheten for å laste opp bilder. Den enkleste nettleseren å gjøre dette i er Chrome, siden denne lettere lar deg velge mellom ulike enheter for å vise siden.

Lurer du på hvordan det gjøres? Her kommer oppskriften!

1. Åpne Instagram-kontoen din i Chrome. På bildet ser du hvordan siden ser ut for min konto. 

Oidesign_insta_1.jpg

2. I menylinjen helt øverst på skjermen velger du Visning > Utvikler > Utviklerverktøy.

Oidesign_insta_2.jpg

Da får du opp en ekstra fane på siden med mange uforståelige tegn. Ikke vær redd, du skal ikke endre noe her. 

Oidesign_insta_3.jpg

3. Klikk på det lille symbolet i menylinjen som viser mobil/pad. Da får du opp mobilversjon av Instagramsiden din. Last inn siden på nytt (Command + R på Mac) og du får opp det lille pluss-symbolet i bunnen for å legge ut nytt bilde.

Oidesign_insta_4.jpg

4. Så er det bare å velge bildet du vil legge ut, og skrive bildetekst på vanlig måte. Voila! Send meg gjerne en melding eller legg igjen kommentar om du har spørsmål eller støter på problemer!